Zo’n anderhalf jaar na de start van de bouw gaat Tripolis-Park langzaam richting oplevering. Buiten krijgen de voormalige torens de laatste planken van hun nieuwe, duurzame gevel. Binnen werkt de aannemer de details af.
Langs de buitenzijde van een van de voormalige Tripolis-torens ligt een trits aan massieve betonblokken. Een beetje groezelig zijn ze, verweerd en met een groene aanslag. Oorspronkelijk bedekten ze de onderste rand van het iconische complex, dat in de jaren negentig gebouwd werd. Een zogenaamde betonplint. ‘We gaan ze helemaal schoonmaken en hergebruiken voor de nieuwe gevel’, zegt Henry de Koning, werkvoorbereider bij G&S Bouw. ‘We hebben de gevels van de voormalige torens vernieuwd en verduurzaamd, waarbij we de uitstraling van de monumentale Tripolis-torens zo veel mogelijk behouden.’
En dat is te zien. Twee van de drie voormalige Tripolis-torens zijn door G&S Bouw flink onder handen genomen, terwijl een derde – nu nog verhuurd aan onder andere Nikon – in een later stadium volgt. De twee torens die nu deel uitmaken van Tripolis-Park ogen een stuk frisser en blinkender dan hun nog niet opgeknapte broertje. ‘De twee torens zijn gestript tot de betonnen hoofdconstructie, waarna we alle kozijnen opnieuw hebben laten maken en aangebracht’, zegt De Koning. ‘Vervolgens brachten we isolatiemateriaal aan, en zijn we begonnen met de nieuwe, duurzame gevel.’ Dat proces bevindt zich momenteel in de laatste fase: rondom de twee voormalige torens wordt hard gewerkt om de laatste houten planken aan de gevel te bevestigen.
Niet alleen de twee voormalige Tripolis-torens schitteren als nooit tevoren. Het zogenaamde ‘venster’, het 150 meter lange kolos dat met de voormalige torens versmelt, schittert trots langs de A10. De buitenkant is inmiddels zo goed als af. ‘Zoals je ziet bestaat een groot deel van deze gevel geheel uit glasplaten. We noemen dat een vliesgevel’, vertelt De Koning wanneer we even later voor de ‘liggende’ wolkenkrabber staan, aan de snelwegzijde. ‘Die vliesgevel geeft straks een heel transparante doorkijk naar het atrium, ofwel de open en lichte binnenruimte tussen de twee voormalige Tripolis-torens. Dat atrium krijgt een uitgekiend lichtplan. Vanaf de A10 krijg je daardoor met name in de avond prachtig zicht op de voormalige Tripolis-torens.’
Ook binnen is de afgelopen periode flink wat gebeurd aan Tripolis-Park, de nieuwe naam van het complex. De Koning loodst ons door de kelder, die een groot deel van de technische installaties herbergt. Een deel ervan wordt straks een parkeergarage – een rij aan stopcontacten verraadt de komst van elektrische fietsparkeerplekken. Ook bovengronds krijgt Tripolis-Park vorm: de afgelopen maanden zijn bijvoorbeeld binnenwanden geplaatst en leidingschachten aangebracht. De toiletten - die zich nu in het nieuwbouwgedeelte bevinden - zijn betegeld, een deel van de wanden gestuukt en gesausd. Later komen aan verschillende kanten van het venster nog drie tourniquets – een chique naam voor draaideuren – die toegang tot het complex verschaffen. Op de begane grond, bij de nieuwe ingang aan de Amstelveenseweg, is ruimte voor een horecagelegenheid.
Een kijkje op de tweede verdieping van het venster leert dat ook sommige plafonds al zijn afgewerkt. De Koning: ‘Het worden compleet aanstuurbare klimaatplafonds, te bedienen via een app op de smartphone.’ Onder onze voeten ligt een zogenaamde computervloer – een demontabele vloer, opgebouwd uit een soort composieten panelen – die enigszins verhoogd ligt ten opzichte van de bouwvloer. Sommige van die panelen hebben een rond gat. ‘Je kunt heel makkelijk kabels en leidingen onder zo’n vloer trekken’, legt De Koning uit. ‘Kijk, hier ligt nu een paneel met een gat, om bekabeling omhoog te halen. Maar als de huurder hier een tussenwand wil plaatsen om de bureaus vervolgens op een andere plek neer te zetten, dan wissel je eenvoudig wat panelen om.’
En dat zou zomaar kunnen gebeuren, want G&S Bouw levert Tripolis-Park in principe casco op. De huurders denken nu na over de indeling van de ruimtes, ofwel de zogenaamde afbouwfase. ‘Wat wij nu doen, is het aanbrengen van zaken als toiletten. Ook zorgen we voor de juiste aansluitingen’, zegt De Koning. ‘We houden daarbij zoveel mogelijk rekening met verzoeken van de huurders. In de afbouwfase gaat het echt om het afwerken van de ruimte met bijvoorbeeld scheidingswanden, inbouwverlichting, dat soort zaken. De gehele inrichting, eigenlijk.’
Tripolis-Park is een herontwikkeling van Flow Development. De twee gerenoveerde torens vormen samen met het venster Tripolis-Park. Naar verwachting wordt het eerste deel van het complex opgeleverd in juni 2022. Het gaat dan om de westelijke Tripolis-toren en een deel van het venster. De huurder van dit deel is Uber. Advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek betrekt de andere voormalige Tripolis-toren en het hierbij behorende deel van het venster. Dit deel van Tripolis-Park wordt naar verwachting opgeleverd in november 2022.
Iris Cohen. Tripolis-Park richting oplevering
Geraadpleegd op 5 april 2022, Tripolis-Park richting oplevering - Zuidas
Deze foto's zijn gemaakt door Infra Communicatie Bouwfotografie namens Marcel Steinbach.